V rámci projektu jsme chtěli pedagogům nabídnout podporu v podobě mentoringu, protože víme, že individuální podpora je podle potřeb daného učitele nejpřínosnější. Podařilo se nám zajistit celkem 32 mentorů, kteří byli schopni postupně obsloužit celou síť zapojených škol. Pro 15 mentorů jsme zajistili mentorský výcvik, ostatní mentoři měli již vlastní výcvik za sebou. Mentoring využívali často učitelé, kteří byli na začátku své pedagogické praxe, učitelé, kteří měli třeba „složitě“ poskládaný třídní kolektiv i další.

Nejčastějšími tématy mentorských setkání byla:

  práce s žáky (SVP, PO apod.), metody

  osobní nastavení – reflexe silných a slabých stránek, psychohygiena

  efektivní komunikace

  náslech výuky a reflexe

  time management a organizace výuky, aktivit

  specifika pracoviště, role

  spolupráce s externími odborníky

 

Pedagogové, kteří mentoring využívali, jej hodnotili jako velmi přínosný pro jejich další pedagogickou činnost. Oceňovali zejména individuální přístup a poradenství přímo „na míru“.

Řekli o mentoringu:

V praxi jsem využil některé aktivizační metody, které jsem si díky mentorské podpoře nastudoval. Na mnohé věci jsem se díky mentoringu dokázal podívat s nadhledem a dokázal pak lépe řešit situace např. v souvislosti s klimatem třídy. Pomohlo mi to také k uvědomění si mých pedagogických silných a slabých stránek, což mi ukázalo, na čem bych měl nejvíce pracovat.“ učitel SŠ

„Své znalosti jsem využila ve třídě, kde byla žákyně s autismem. Jednalo se o situaci, kdy asistentka musela odejít a žákyně, která na ni byla fixovaná, byla nejistá, roztržitá. V dané situaci jsem využila informace získané od mentorky, a to nezačínat větu „asistentka za chvíli přijde“, ale odvést pozornost na něco úplně jiného, např. počasí venku, jak bude trávit volný čas atd. Myslím si, že toto jednání bylo úspěšné.“ učitelka SŠ