Cílem poskytovaných expertních služeb byla individuální podpora pedagogům při řešení konkrétních situací ze strany externího experta (odborného poradce). Tyto služby byly využívány především jako pomoc v krizi, kdy specialista na dané téma řešil daný problém buď jednorázově, nebo v případě potřeby docházel do školy pravidelně.
Největší zájem byl o školní psychology, diagnostiky, speciální pedagogy, experty na online výuku a na výuku cizinců, supervizory a logopedy. Mnozí zástupci vedení škol zmiňovali, že za běžných okolností by na tyto služby neměli finanční prostředky, a oceňovali, že díky účasti projektu je mohli čerpat zdarma. Problémem byla pouze vytíženost expertů, kdy škola potřebuje problém řešit co nejdříve, ale musí si na konkrétního odborníka počkat.
Za celou dobu realizace projektu se uskutečnilo více než 1 600 konzultací v celkovém objemu cca 6 200 hodin.
Školy, které expertní služby využily, s nimi byly spokojeny a hodnotily je jako ze všech nabízených individualizovaných služeb projektu nejpřínosnější. Ve skupině ředitelů zapojených škol, kteří se vyjádřili a čerpali tuto formu podpory, byl zjištěn alespoň střední přínos expertní služby téměř u všech ředitelů (92 %).
Nejčastější témata poskytovaných expertních služeb:
metody práce s žáky (SVP, PO apod.) |
vedení a spolupráce mezi pedagogy |
poradenství rodičům a komunikace s rodiči |
sebereflexe, osobní rozvoj a psychohygiena |
legislativa a administrativa spojená s inkluzí |
rozvoj manažerských dovedností |
spolupráce s ŠPZ/PPP |
Co řekli o expertních službách:
„Čerpali jsme expertní službu – speciálního psychologa, potřebovala jsem pomoc se třídou (byla rozložená, nepracovali v hodinách…). Pomoc odborníka byla velice přínosná. Lepší je mít více hodin expertní služby, aby to nebyl jen jeden den, ale vícedenní práce se třídou. Expertní služby jsou vítanou službou projektu v tom, že si můžeme vybrat experta na problém, který nás aktuálně tíží.“ učitel ZŠ
„Bylo by super, kdyby to fungovalo i běžně mimo projekt. Expertní služby jsou drahé a není na ně v rozpočtu prostor. Využili jsme je při velkých vztahových problémech v jedné třídě, rozjížděla se nám také šikana jak ve vztahu k žákům, tak k učitelům. Tam byla práce s žáky i mimo školu, hodně to pomohlo. Nevím, kde bych na to ty peníze hledal, nebýt projektu.“ zástupce vedení ZŠ