Pro zajištění provázanosti projektů jednotlivé IPs organizovaly odborné panely spolupráce pro výměnu zkušeností v konkrétním tématu. V případě projektu APIV B se jednalo o téma kvality dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a lektorů DVPP v oblasti společného vzdělávání.
Odborného panelu spolupráce se zúčastňovalo cca 40 osob z různých oblastí vzdělávání (zástupců IPS (Individuální projekty systemové), IPo (Individuální projekty ostatní), MŠMT, ČŠI, NNO, vysokých škol, ředitelů, učitelů, asistentů pedagoga apod.). V panelech se syntetizovaly výstupy z předcházejících i probíhajících projektů, diskutovala se aktuální témata a sdílely se zkušenosti napříč spektrem vzdělávacích institucí a škol. Na základě diskuze byly vždy formulovány závěry a doporučení z odborného panelu spolupráce.
Některá doporučení byla předána MŠMT, některá jiným IPs projektům a velká část doporučení z odborného panelu spolupráce byla využita přímo v projektu APIV B pro nastavení nových aktivit a služeb pro cílovou skupinu pedagogických pracovníků.
Odborný panel spolupráce byl realizován dvakrát ročně jako celodenní akce. Vždy ale před jednáním předcházela komunikace a příprava diskutovaného tématu a po jednání odborného panelu probíhaly práce na formulaci doporučení z jednání. Celkem bylo během realizace projektu realizováno 12 jednání odborného panelu.
Témata odborných panelů a jejich doporučení:
Název odborného panelu |
Doporučení z odborného panelu |
Kvalita DVPP v oblasti společného vzdělávání |
Jak komunikovat společné vzdělávání |
Co by nemělo chybět v novém Akčním plánu inkluzivního vzdělávání v oblasti profesního rozvoje pedagogů (a DVPP) |
Co by nemělo chybět v novém APIV v oblasti profesního rozvoje pedagogů (a DVPP) |
Kompetence pro inkluzivní vzdělávání v kompetenčních profilech pedagogických pracovníků |
Kompetence pro inkluzivní vzdělávání v kompetenčních profilech pedagogických pracovníků (začínající učitel, uvádějící učitel, vedení školy) |
Úskalí online vzdělávání |
Doporučení pro tvorbu webinářů jako formy DVPP v projektu APIV B |
Síťování pedagogů |
Doporučení pro síťování jako formy profesního rozvoje pedagogů |
Jak zvýšit přínos vzdělávacích programů pro praxi |
Doporučení pro zvýšení přínosu DVPP pro praxi |
Jak individualizovat DVPP a pracovat s heterogenní skupinou v lektorské praxi? | Doporučení pro individualizaci DVPP a pro práci s heterogenní skupinou v lektorské praxi |
Jak zvýšit kvalitu kvalifikačních kurzů pro asistenty pedagoga | Doporučení pro úpravy Standardu kvalifikačního studia pedagogiky (pro asistenty pedagoga a vychovatele) |
Co potřebují ředitelé a učitelé v rámci DVPP, lektoři, mentoři, konzultanti a zástupci VŠ, aby se doučování žáků mohlo stát systémovým prvkem společného vzdělávání? | Doporučení pro ukotvení doučování žáků základních škol studenty vysokých škol jako systémového prvku společného vzdělávání |
Standard činnosti asistenta pedagoga nejen jako základ programů DVPP | Doporučení pro standard činností asistenta pedagoga |
Kolegiální podpora jako nástroj pro rozvoj společného vzdělávání (a jak ji podporovat v rámci DVPP) |
Doporučení pro využití kolegiální podpory ve školním prostředí pro rozvoj společného vzdělávání |
Reflexe učení a profesního rozvoje (... a jak ji využít k podpoře společného vzdělávání a v programech DVPP) |
Doporučení pro reflexi programů DVPP ve společném vzdělávání a pro plánování profesní rozvoje |