Připravili jsme pro Vás přehlednou pomůcku plynoucí z našich zkušeností, zpětných vazeb a praktických výstupů z realizace projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B) napříč zapojenými školami po celé ČR.
Co pomáhá, čemu jsme se naučili? A čemu se raději vyhnout?
CO POMÁHÁ | CO NEPOMÁHÁ |
Je-li společné vzdělávání a inkluze také o individualizaci přístupů a metod, pak je dobré s tímto prizmatem přistupovat i k samotným školám, jejich pedagogům, a pomáhá i zohledňování regionálních specifik. | Mít standardizované balíčky (co do rozsahu, počtu škol apod.) pro všechny regiony bez ohledu na jejich velikost, potřeby a specifika, i pro školy a jejich učitele opět bez ohledu na jejich specifika. Respektive a především: naplnění těchto balíčků po školách a realizátorovi bez ohledu na realitu a reálný dopad striktně vyžadovat. |
Mít pro školy ucelený balíček nabízených služeb, které na sebe logicky a podle potřeb uživatele/klienta (tj. školy, jejích učitelů a dalších pracovníků) navazují. | Vzdělávací programy vytvářené dodavatelem nikoliv na základě aktuálních a identifikovaných potřeb, ale na základě představ (expertízy) dodavatele. |
Mít od začátku nastavené nástroje pro funkční dialog mezi poskytovatelem a příjemci – formy zpětné vazby, mapování přínosu a dopadu. | Příliš mnoho nástrojů, které se navíc v průběhu realizace různě doplňují a teprve za provozu (tj. bez varování příjemcům) dojasňují a vynucují. |
„Méně je více." | Sestava různě logicky proti sobě fungujících indikátorů nebo maximalizovaná výše tzv. bagatelní podpory, jejíž nastavení nakonec vede k vyloučení výše zmiňovaného „funkčního dialogu" mezi poskytovatelem, příjemci a nakonec i mezi poskytovatelem a jeho donorem (takto „řídícím orgánem"). |
Raději věnovat na úvod projektu více času monitoringu, vyhodnocení potřeb a možností jeho uživatelů, včetně rekrutace potřebných odborníků, a to i na úkor zkrácení samotné přímé realizace. | Jsou-li příjemci zavazováni k využití nemalého objemu služeb, kterých se následně nedostává z kapacitních, odborných či regionálně dostupných důvodů (o finančních nemluvě). |
Propojovat školy (síťovat), aby mohly využít zkušenosti ostatních kolegů a pomáhat si navzájem. | Pokud nemá nadřízený orgán (donor) ujasněno, koho, proč, jak a v jaké míře chce vzdělávat (indikátor vs. kvalita). |
Připravovat vzdělávání dle potřeb dané školy a realizovat jej přímo ve škole, v případě DVPP vzdělávat celou sborovnu dané školy. | |
Nabízet co nejvíce individualizované vzdělávací podpory – mentoring, koučink, odborné poradenství atd. – konkrétnímu pedagogickému pracovníkovi podle jeho aktuálních potřeb. Využívat supervize, stáže apod. | |
Citlivě volit mezi prezenční a online formou realizace akcí. Zvážit více okolností a dopadů, například dosažitelnost lektora – žádaného lektora, ekonomičnost akce pro účastníky (úspora času a nákladů na cestu a organizační zajištění prezenční formy akce). Řešit formu s ohledem na téma akce, očekávanou a potřebnou interakci, stěžejní cílovou skupinu a potřebu účasti jednoho či více regionů. Každá forma má svoje pro a proti a podle dalších souvislostí je třeba zvolit tu vhodnou. | |
Již v úvodu nastavit systém spolupráce a co možná max. účast a zainteresovanost rodičů, pokud je třeba jen sekundární cílovou skupinou. Nastavit nástroje, které budou pro jejich angažovanost a motivaci se zapojit efektivní podle specifik regionu, školy apod. | |
Pro osvětu, informovanost o projektu a jeho smyslu, výstupech a aktivitách je důležitá těsná spolupráce s NPI ČR, právě v komunikaci relevantních témat s projektem – dovnitř i ven. Skvělá by byla také společná příprava a medializace vhodného obsahu. | |
Již v úvodu projektu nastavení PR strategie a spolupráce s oborovými a mimooborovými médií na celou dobu jeho trvání. Vhodná je tvorba plánu na placené kampaně ve vybraných velkých a seriózních mediích (včetně TV, rádia…). Skvěle zafungovala PPC kampaň, která výrazně pomohla a nastartovala návštěvnost a využívání interaktivního webu Zapojmevsechny.cz. | |
Všechny metodické problémy evaluace jsou řešitelné při spolupráci celého realizačního týmu. | |
Volné nastavení evaluační aktivity umožňuje přizpůsobení se potřebám týmu. | |
Šest let trvání projektu je dlouhá doba! Je vhodné upravovat projekt podle vývoje situace a reflektovat nové trendy v dané oblasti (nejen v převratné době jako je covid-19 a válka na Ukrajině). Pro rozvoj některých aktivit v projektu, které byly v průběhu času do projektu přidávány (podstatné změny projektu v průběhu realizace), jsme využili odborné panely spolupráce, které umožňovaly širokou diskuzi daných témat napříč vzdělávacím spektrem (zástupci pedagogických fakult, zástupci mateřských, základních i středních škol, zástupci NNO, ČŠI, MŠMT apod.). |