Supervize byly nabízeny školám tak, jak jsou běžně poskytovány v rámci pomáhajících profesí, resp. sociálních služeb a dle standardu Českého institutu pro supervizi (ve spolupráci s ním). Inspirací nám byl též projekt KIPR, který pilotně otestoval supervizi v podmínkách školských poradenských zařízení, a my se rozhodli učinit totéž v rámci našich zapojených škol.

Supervize v našem projektu byly určeny jak pro pedagogické pracovníky, tak pro školní poradenská pracoviště, i pro management škol, jak ve skupinové, tak i v individuální formě. Najímáni byli výhradně certifikovaní supervizoři, eventuálně již praktikující a profesní asociací (ČIS) garantovaní adepti certifikátu supervizora. Supervize nebyly v rámci projektu původně plánovány, ale dodatečně jsme je (v roce 2021) doplnili do nabídky, a to:

a) díky poptávce škol či pedagogických pracovníků, kteří měli možnost se s touto službou ve své praxi již dříve seznámit,

b) též díky faktu, že jsme jejich faktickou realizaci zaznamenali pod hlavičkou odborného poradenství / expertních služeb a přišlo nám škoda nemít tuto praxi lépe, tj. konkrétně, podchycenou – s možností sledování jejích výsledků a dopadů.

Celkově se nám podařilo zapojit 12 supervizorů, kteří obsloužili 22 škol (resp. kolektivů či jednotlivců v nich).


Supervize se nejčastěji týkaly těchto oblastí:

  práce s žáky

  vedení týmu, management a spolupráce PP

  sebereflexe, osobní rozvoj a psychohygiena

  efektivní komunikace

  rozvoj manažerských dovedností

  analýza situace/problému, hodnocení spolupráce

  vize a cíle školy

 

Máme radost, že ze zpětných vazeb škol i supervizorů samotných vyplývá, že obě strany mají v této praxi zpravidla velkou chuť pokračovat i bez naší podpory.

Z našeho pohledu a zkušeností je supervize nadmíru účinný nástroj:

a) prevence vyhoření a eskalace jakýchkoliv negativních jevů v rámci pedagogických sborů či ve směru komunikace na ose škola–žák– rodina;

b) pomoci nastavení funkčních procesů a komunikačních pravidel v rámci pedagogických sborů i mimo ně;

c) podpory kolegiálního sdílení a vůbec zlepšování klimatu škol.