Cílem stáží bylo podpořit rozvoj profesních kompetencí pedagogů, přenos zkušeností a síťování aktérů společného vzdělávání. Školy proto mohly realizovat stáže nejen ve školách, ale i u dalších relevantních subjektů, kde dochází k přímé práci s dětmi/žáky, např. v poradenských zařízeních.
Stáže přispěly ke vzájemnému otevření škol a k zintenzivnění spolupráce mezi nimi při předávání zkušeností z pedagogické praxe v oblasti společného vzdělávání. Umožnily pedagogům nahlédnout do práce jiných škol, konzultovat s kolegy, získávat inspiraci a motivaci ke změně ve výukových a metodických postupech při práci s heterogenní skupinou žáků.
I přesto, že pandemie covid-19 v letech 2020–2021 realizaci stáží v podstatě zastavila, školy se do síťování opět velmi aktivně zapojily ihned po ukončení vládních protiepidemických opatření na jaře roku 2022.
Během projektu bylo realizováno celkem 88 stáží, kterých se zúčastnilo 181 pedagogů, v evaluacích stáží více jak 90 % účastníků uvedlo, že stáž pro ně měla velký nebo střední přínos a 84 % z nich pak využilo získané poznatky ve své praxi. V některých případech došlo dokonce k navázání trvalejších kontaktů a je tedy naděje, že spolupráce mezi těmito školami bude pokračovat i po ukončení projektu.
Nejčastějšími tématy stáží byla:
práce s dětmi/žáky (se SVP, PO apod.) – alternativní metody, formy a organizace výuky v pedagogické praxi |
spolupráce s ŠPZ/PPP/SPC |
spolupráce škola – rodina – ŠPZ |
podpora nadaných žáků |
adaptace ukrajinských dětí |
Řekli o stážích:
„Zaujaly mě různé didaktické pomůcky, které bych také ráda v budoucnosti využila, poskytnutá literatura, vysvětlení zvláštností chování, myšlení nadaných dětí." učitelka MŠ
„Připravuji projekt na obnovu školní zahrady. Zkušenost mi pomohla při sepsání požadavků, ve výběru vhodných pomůcek, rostlin atd." ředitelka MŠ