„Je důležité zvážit, zda dítě společné vzdělávání přijme, a bude-li pro něj i okolí přínosné. Myslím si, že ve všech případech to nelze provést. Společné vzdělávání má smysl, pokud je vhodně zvolené a vytvoří se pro něj dobré podmínky,“ říká Alena Lubovská, sama maminka syna se zdravotním postižením a učitelka prvního stupně na základní škole Pod Žvahovem v Praze 5, odloučeného pracoviště základní školy Kořenského.
Alena Lubovská, pedagožka s letitými zkušenostmi, která během své pedagogické praxi vzdělávala například chlapce se sluchovým postižením a poruchou autistického spektra, dívku s Aspergerovým syndrom či dívku s Downovým syndromem, společné vzdělávání podporuje, ale zdůrazňuje nutnost vytvoření správných předpokladů.
Pro jeho bezproblémové fungování je důležitý zejména výběr vhodného kantora, který má chuť a motivaci, ale také asistenta pedagoga, který umí dítěti nejen pomáhat, ale zároveň mu ponechat i nutnou samostatnost. Dále zmiňuje také vytvoření příhodných podmínek v konkrétní škole jako je například snížený počet žáků ve třídě.
Za neméně důležitý předpoklad úspěchu společného vzdělávání považuje také úzkou spolupráci s rodiči znevýhodněného dítěte. Pokud je ta správná spolupráce na všech frontách - pokud rodiče znevýhodněného dítěte, učitel, spolužáci a vedení základní školy ve spolupráci se speciálně pedagogickým centrem vytvoří dobré podmínky - funguje to, domnívá se Alena Lubovská.
Přínosy společného vzdělávání jsou podle učitelky Aleny Lubovské zcela individuální.
|
Nenechávejte si materiál jen pro sebe! |
|