„Děti přijímají spolužáka tak, jak jej přijímá učitel. Ten má bohudík a někdy bohužel vše ve svých rukou. Učitel je ten, který formuje vztahy ve třídě, takže pokud má učitel víru ve všechny děti, že to zvládnou, tak to prostě zvládnou, bez ohledu na jejich „limit“,“ říká Vendula Jašková, učitelka a spoluzakladatelka Otevřené třídy v Třebíči, která sice spadá pod běžnou školu, ale funguje trochu jinak. Především je založena na respektu k individualitě dítěte a jeho tempu a hlavní důraz klade na komunikaci a spolupráci. Dětem se zde nepředkládají hotové informace, na vše si musí přijít samy a učitel je zde spíš laskavým průvodcem než přísnou autoritou. Otevřená třída je již ze své podstaty inkluzivní.
upřesňuje Vendula Jašková, která je zároveň lektorkou a trenérkou metody FIE (Feursteinova metoda instrumentálního obohacení) akreditované a desetiletími praxe prověřené metody profesora psychologie Reuvena Feuersteina, jejíž cílem je „učit se, jak se učit a myslet“. Metoda, která rozvíjí schopnost poznávání, organizování informací a osvojování si strategií a učí orientovat se ve světě okolo sebe, se využívá po celém světě při práci se všemi věkovými kategoriemi, od předškoláků po seniory, od většinové populace po osoby s mentálním postižením či stařeckou demencí. Tuto unikátní metodu, která je založena na tom, že mentální úroveň není předem daná a každý může cílenou prací rozvíjet svůj potenciál, využívá Vendula Jašková každodenně i ve své učitelské praxi. „Prospívá všem!“ dodává.
říká Vendula Jašková, která myšlenku společného vzdělávání považuje za přirozenou a správnou a také proto se rozhodla udělat si akreditovaný kurz a stát se jedním z lektorů implementátorů pro společné vzdělávání. Ti dohlížejí, aby byla dodržena jednota a kvalita výkladu právních předpisů ke společnému vzdělávání a aby je na školách správně pochopili a aplikovali.
uzavírá tato energická a inspirativní mladá žena, sama matka dvou dětí v předškolním a školním věku.
|
Nenechávejte si materiál jen pro sebe! |
|