Mateřská škola Srdíčko sídlí v Praze 12 – Modřanech, nedaleko známé asijské tržnice Sapa. Specifická je tím, že integruje děti s odlišným mateřským jazykem a děti s různými typy postižení. Ředitelka Mgr. Radana Mikšová s celým svým týmem mají s obojím dlouholeté zkušenosti. Jak dosáhla toho, že má školka mezi rodiči tak dobrou pověst?
Na webu Zapojmevšechny.cz v červnu přibyly tři rozhovory týkající se zejména integrací dětí s odlišným mateřským jazykem ve školce, ale i dětí s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami. MŠ Srdíčko má 4 třídy, celkem něco přes sto dětí, a Srdíčko se jmenuje proto, že všichni zaměstnanci pracují ,,ze srdíčka“. V každé třídě najdete asistenta pedagoga, působí zde také školní asistent a dvojjazyčný asistent. Všichni tu pracují s nadstandardním přístupem a rádi. Co k tomu navíc využívají?
V první části rozhovoru se dozvíte, proč a jak se právě tato školka zaměřila na děti s odlišným mateřským jazykem, jaké cizí jazyky jsou zde nejčastější, jak paní ředitelka přesvědčila své kolegy, aby se vydali právě touto cestou, i jak pomáhá zřizovatel. Navíc zde Radana Mikšová prozrazuje, jaké jazykové skupiny jsou pro integraci vhodnější, jak spolupracují také s ostatními středisky, i jaké pomůcky ve školce využívají – ty můžete vidět ve fotogalerii, kterou jsme ve školce pořídili.
Fotografie nejrůznějších předmětů. Pomůcka pro výuku češtiny u dětí s OMJ.
Ve druhé části rozhovoru s ředitelkou pražské mateřské školy Srdíčko Mgr. Radanou Mikšovou se dočtete o jejích zkušenostech s prací dvojjazyčné asistentky, doučováním českého jazyka nebo se spoluprací s rodiči dětí s odlišným mateřským jazykem. Navíc zde najdete tipy na možnosti financování pozice dvojjazyčného asistenta v MŠ.
Trochu jinou problematikou se zabýváme v dalším rozhovoru s Radanou Mikšovou. Ředitelka pražské mateřské školy Srdíčko totiž navštívila v rámci zahraniční stáže vzdělávací zařízení v Dánsku. V rozhovoru popisuje, jak se na stáž dostala a za jakých podmínek, co ji překvapilo, jaké jsou rozdíly v předškolním vzdělávání českých a dánských dětí i v přístupech pedagogů. Navíc uvádí příklady dobré praxe v oblasti předškolního vzdělávání, které by ráda postupně zavedla i ve své školce.
Odkazy:
https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/ms-srdicko-a-inkluze-deti-s-odlisnym-materskym-jazykem-omj
Interaktivní web Zapojmevšechny.cz vznikl s ambicí stát se praktickým průvodcem společným vzděláváním (inkluzí) a vlastně kvalitním a moderním vzděláváním vůbec. Při tvorbě jsme mysleli zejména na potřeby pedagogů, ale v řadě ohledů slouží jako inspirace a vodítko i pro rodiče, ať už jako nástroj srovnání dobré praxe s praxí reálnou, nebo jako inspirace pro podporu rozvoje vlastních dětí. I proto usilujeme o to, aby její obsah a funkce byly dobře přístupné, a hlavně snadno a rychle využitelné v praxi.
Web Zapojmevsechny.cz vznikl v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky (www.npi.cz). Projekt je spolufinancován EU.
Nenechávejte si materiál jen pro sebe! |