/text převzat ze stránek organizace Člověk v tísni/
Po uzavření škol v roce 2020 se výuka přesunula do online světa. Pro všechny je toto období velmi těžké, ovšem pro mnoho dětí ze základních škol je distanční výuka obzvláště náročná a potřebují podporu a pomoc. Proto před rokem vznikla iniciativa, v rámci které se spojily vysoké a vyšší odborné školy, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní pedagogický institut s organizací Člověk v tísni. Společně jsme se shodli na potřebě doučování dětí na základních školách, které jim pomůže vyrovnat propad v době uzavření škol.
V současnosti je zapojeno 20 fakult vysokých škol. Studenti pedagogických fakult si dokonce můžou doučováním splnit povinné praxe. Zeptali jsme se studentů, co si o doučování myslí a co by vzkázali ostatním studentům, kteří nedoučují.
„Ten pocit že pomáháte, stojí opravdu za to. Rodiče i děti jsou velmi vděční.“
Proč doučovat?
Studenti, kteří se do programu zapojili, mají o výhodách doučování jasno. Splnění praxí, cenné zkušenosti, obohacující zážitek, ale i důležitá pomoc.
- „Je to jedna z nejlepších věcí, které můžu udělat, jelikož z toho budu čerpat do budoucí praxe.“
- „Je to skvělá příležitost pro to, naučit se komunikovat s mladší generací. Naučíte se, jak najít ten správný způsob k tomu, aby vše bylo co nejefektivnější.“
- „Je to skvělá zkušenost, která vás přiměje individuálně řešit žáka ve vztahu k problematické látce.“
- „Praxe dává nahlédnout do toho, čím si žáci, učitelé a rodiče právě procházejí.“
- „Je super seznámit se s dětmi, jejich radost z pochopení vysvětleného stojí za to.“
- „Jako budoucí pedagog musím umět látku srozumitelně žákům předat. Díky doučování se také dovzdělávám.“
Jste studentem vysoké školy? Zapojte se taky!
Pokud jste studentem nebo studentkou pedagogické fakulty, informujte se na vašem středisku praxí nebo studijním oddělení, zda a jak si splnit praxe doučováním. Pokud se chcete zapojit jako dobrovolník, praxe již máte splněné, nebo nejste studentem pedagogické fakulty, využijte email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Více info také na zapojmevsechny.cz/doucovani.
Má to smysl?
Každý, kdo doučuje, vidí, že i věnovaná hodina svého času týdně je velmi důležitá a může měnit životy. I přes náročnost online výuky dětem velmi pomůže, když je někdo podporuje a věnuje se jim individuálně.
- „Jsem ráda, že v této pro žáky nelehké době, jsem schopna jim alespoň trochu pomoci.“
- „Za mě super projekt, věřím, že pomohl spoustě žáků.“
- „Pro některé žáky je velmi náročná online výuka a tak jim dobrovolné doučování může jen prospět, pokud bude realizováno s příjemnou atmosférou.“
- „Asi teď máme všichni trochu víc času, myslím, že to stojí za to a je to aspoň malá pomoc dětem v době covidu.“
- „Vidím v té práci teď veliký smysl - spoustu děti bojuje s distanční výukou a není v silách jejich učitele se každému individuálně věnovat.“
Co o doučování říkají základní školy?
- „Se studenty jsme byli spokojeni, jsou to profesionálové.“
- „Děkuji za tuto aktivitu. Je velice přínosná.“
- „Moc děkujeme za možnost tento program využít. Je to oboustranné. Studenti si vyzkouší a splní praxi, nám, jako malotřídní škole to velmi pomohlo (pomáhá).“
- „Děkujeme všem dobrovolníkům, kteří se zapojili, i organizátorům.“
- „Velká pomoc. Skvělé a děkujeme.“
- „Žáci jsou spokojeni, takto jim i nám doučování vyhovuje.“
Studenti, prosíme vás, zapojte se a věnujte hodinu týdně svého času dítěti, které to potřebuje. Studenti pedagogických oborů si mohou doučováním splnit pedagogické praxe, budeme ale vděční i za dobrovolníky. Děti nepotřebují jen pomoc s vyučováním, ale potřebují i slova podpory a zájmu. „Chcete svoji troškou přispět společnosti v této těžké době?“
Nenechávejte si materiál jen pro sebe! |