Školy jsou pro většinu žáků stále zavřené a mnoho rodičů si zoufá, že už neví, co s nimi, jak na ně, či jak je zabavit. Děti možná víc „zlobí“, nedá se s nimi domluvit, nechtějí se učit… Je ale nutné poznamenat, že negativně prožívané emoce v této mimořádné situaci jsou zcela normální. Někdo může cítit strach, nejistotu, bezmoc, druhý může cítit vztek apod. Emoce, které pociťujeme, jsou individuální, a je více než důležité právě v těchto časech, abychom respektovali, že každý jsme jiný. Tím pádem i tuto mimořádnou situaci můžeme prožívat každý jiným způsobem.
Cílem tohoto materiálu je předání tipů pro doma, jak s dětmi zvládnout karanténu, eliminovat pocity úzkosti z koronaviru a předcházet emočně vyhroceným situacím v domácím prostředí. Dále zde naleznete také doporučení k trávení volného času s dětmi a nabídku programů k procvičování učiva zdarma.
Tipy na podporu osobního a sociálního zdraví dětí
-
Buďme k sobě laskaví. Sdílejme pozitivní pocity a šiřme optimismus kolem sebe.
-
Podpořte své děti, aby se s vámi nebály hovořit o negativních emocích.
-
Když se děti budou bát, odveďte jejich pozornost od strachu, obejměte je, zacvičte si, zahrajte si hru, zaměstnejte jejich hlavičky.
-
Vytvořte si s dětmi denní režim, podle kterého se budete řídit.
-
Věnujte se pohybovým aktivitám i doma.
-
Nezapomínejte na pravidelný, dostatečný spánek a pestrou stravu bohatou na ovoce a zeleninu.
-
Udržujte sociální kontakt se svými blízkými, nezapomínejme na babičky a dědečky i kratší telefonický hovor může být zdrojem radosti. Osaměle se mohou cítit i děti, proto nabídněte dětem možnost konverzace s kamarády pomocí online technologií.
-
Předávejte dětem své znalosti a dovednosti o smysluplných činnostech (vyrábění, šití, kutilství, pěstování rostlin apod.).
-
Dejte dětem prostor k využití jejich fantazie a smyslu pro tvořivost. (Děti mohou skládat básničky, písně, vymýšlet povídky, modelovat aj.) Děti mohou využít možnosti zápisků do deníku, kam mohou psát o svých zážitcích a myšlenkách. (Až budou starší, deník se pro ně může stát zajímavým zdrojem osobních zážitků).
-
Poskytněte dětem informace. Při vysvětlování se vyhněte stigmatizaci. Viry postihují společnost bez ohledu na rasu či státní příslušnost.
Jak s dětmi komunikovat? Zkuste to s respektem
Takto NE: |
Doporučení: |
Neřeš to. Je to jedno.
|
Vidím, že ti to dělá velké starosti. Co kdybychom to spolu zkusili vyřešit? |
Neboj, bude to v pohodě. |
Jsem tady a pomůžu ti s tím. |
Není se přece čeho bát. |
Promluvme si o tom. |
Chvátej, nemám čas.. Dělej. |
Jak ti mohu pomoci? |
Neřeš to, nezabývej se tím.
|
Vypadá to, že tvůj mozek má teď velké starosti a křičí na plné obrátky. Co kdybychom se spolu prošli a tím ho trochu uklidnili? |
Už nevím, co s tebou mám dělat.
|
Co kdybychom spolu popřemýšleli, jak bychom se mohli oba znovu nějak uklidnit? |
Nemám tě rád/ráda… |
Nelíbí se mi, když se takhle chováš. |
Nezlob, nebo uvidíš… |
Moc se zlobím, když děláš tyhle věci. |
Nedělej to, ještě to zkazíš! Co z tebe bude, nic neumíš. |
Pojď, zkusíme to udělat spolu. Pojď, ukážu ti, jak to udělat. Pojď, ukážu ti, jak to dělám já. |
Nešahej na to, rozbiješ to. |
Opatrně, mohlo by se to rozbít. |
Ty mě neslyšíš, jsi snad hluchý/hluchá? |
Poslouchej mě, prosím, když s tebou mluvím. |
Přestaň už konečně křičet! Buď už zticha! |
Když křičíš, tak ti nerozumím. Prosím, zkus se nadechnout a říct mi to tišeji. |
Nelítej tady! |
Když tady tak běháš, bojím se, že si ublížíš, nebo do něčeho narazíš a něco rozbiješ. |
Udělej to „takhle a takhle…“ |
Jak bys to chtěl udělat? Napadá tě nějaké řešení? |
Proč řveš? Jednu ti vrazím, abys měl/a důvod. |
Pověz mi, co se stalo, že brečíš? Co pro tebe mohu udělat, abys nebrečel/a? |
Přestaň se vztekat a koukej to udělat, nebo dostaneš. |
Chápu, že tě to vzteká, přesto trvám na tom, abys to dodělal/a. Mám tě rád/a, i když se vztekáš. |
A pár tipů k trávení volného času pro děti a rodiče v karanténě:
-
Virtuální prohlídka muzeí www.travelandleisure.com/attractions/museums-galleries/museums-with-virtual-tours
-
sledování přednášek: www.ted.com
-
online jóga: YouTube (např. český kanál StillOnTheWay)
-
čtení knih a časopisů
-
http://portal.rozhlas.cz, www.avcr.cz/cs/pro-verejnost/časopisy
-
http://zvukoveknihy.cz , aplikace spotify...
-
Nahrávky relaxací www.drnespor.eu/relaxcz.html
-
Jóga smíchu podle Nešpora www.youtube.com/user/drnespor/videos
Zdarma programy k procvičování učiva:
https://www.vcelka.cz/
https://www.testovani.cz/Projekt/3/testy-do-hodin
https://www.matika.in/cs/
https://elearning.obcankari.cz/courses
Další tipy, jak učit děti doma najdete, také v našem článku z loňské karantény :-). http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorie-rodic/2044-ucime-deti-doma-tipy-nejen-pro-rodice?highlight=WyJ0aXB5IiwicHJvIiwicm9kaVx1MDEwZGUiLCJ0aXB5IHBybyIsInRpcHkgcHJvIHJvZGlcdTAxMGRlIiwicHJvIHJvZGlcdTAxMGRlIl0
Použité zdroje:
-
PSYCHOLOGICKÝ ÚSTAV AKADEMIE VĚD www.facebook.com/pg/psu.cas.cz
-
SEIDLOVÁ, K. ZŠ TGM Otrokovice
-
ministerstvo zdravotnictví - https://koronavirus.mzcr.cz/
-
CDC (Evropské centrum pro prevenci a kontrolu nemocí) - https://www.ecdc.europa.eu/en
Nenechávejte si materiál jen pro sebe! |