Co znamená dvojí výjimečnost? Na jedné straně nadání, na druhé straně handicap. Navíc dost často nerozpoznané. V novém podcastu Zapojme všechny pod názvem Můj dobrý výkon přičítali náhodě vypráví studentka Jana, jak se poprala s překážkami na základní škole, jak ji ve škole vnímali učitelé a jak se postupně naučila učit se, dostala na gymnázium a na dvě vysoké školy. Navíc bez větší podpory rodiny.

 

Jako dítě si připadala hloupá, přitom má IQ 137. Jana je mimořádně nadaná na matematiku, zároveň má poruchu učení zvanou dysortografie, takže z diktátů pravidelně dostávala pětky. Dvojí výjimečnost často učitelé hned neodhalí, žáci s ní jsou považováni za průměrné, případně se sleduje spíše ten handicap.

Podcast moderuje redaktorka Adéla Pospíchalová a najdete u něj i tipy na další články k problematice, i doporučenou literaturu. Křestní jméno hosta bylo změněno z důvodu ochrany soukromí.

O tématu dvojí výjimečnosti si více můžete přečíst v textech Identifikace rozumově nadaného žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a Nadaný žák s dyslexií: Jak s ním pracovat.

 

Podcast Zapojme všechny

Nové díly podcastu o společném vzdělávání Zapojme všechny publikujeme vždy jednou za 14 dní ve čtvrtek. Moderátorky Marta Kozdas a Adéla Pospíchalová si v nich povídají s odborníky na vzdělávání a výchovu a také s rodiči a žáky či studenty.

Podcast vzniká v projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi a je součástí webové aplikace pro pedagogy a rodiče Zapojmevšechny.cz. Dostupný je také například prostřednictvím aplikací Spotify, Google Podcast nebo Apple Podcast.

Zatím vyšlo:

PODCAST 1. díl: Proč jsem se Samíka nevzdala – příběh Pavly, maminky syna se závažným zdravotním postižením

PODCAST 2. díl: Jak na pedagogickou intervenci po novele Vyhlášky č. 27/2016 Sb.

PODCAST 3.díl: Škola jako nástroj integrace cizinců aneb „umět učit cizince znamená umět učit“

PODCAST 4. díl: Pomohla mi běžná škola

PODCAST 5. díl: I učitel se stále učí, pomáhá mu zpětná vazba od žáků i cesty do zahraničí