(aktualizováno v lednu 2021)
Novelou vyhlášky č. 27/2016 (od 1. 1. 2021) je podpůrné opatření pedagogická intervence přesunuto mezi podpůrná opatření prvního stupně. Poskytování pedagogické intervence je nově samostatně upraveno v § 4a vyhlášky. Obecně platí, že škola poskytuje žákům se speciálními vzdělávacími potřebami podpůrná opatření prvního stupně, která spočívají v minimálních úpravách metod, organizace a hodnocení vzdělávání. Podpůrná opatření prvního stupně slouží ke kompenzaci mírných obtíží ve vzdělávání žáka (např. pomalejší tempo práce, drobné obtíže ve čtení, psaní, počítání, problémy se zapomínáním, drobné obtíže v koncentraci pozornosti atd.), u nichž je možné prostřednictvím mírných úprav v režimu školní výuky a domácí přípravy dosáhnout zlepšení; zahrnují také podporu žáků z důvodů akcelerovaného vývoje školních dovedností. Tato opatření prvního stupně nemají normovanou finanční náročnost.
Dosud byla pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními spočívajícími v úpravě vzdělávacích obsahů v souladu s principy individualizace a diferenciace vzdělávání zařazována do individuálního vzdělávacího plánu na doporučení školského poradenského zařízení pedagogická a speciálně pedagogická intervence.
Pod pojmem „pedagogická intervence“ se rozumí vzdělávání žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními ve vyučovacích předmětech, v nichž je třeba zlepšit jeho výsledky učení, případně kompenzovat nedostatečnou domácí přípravu na výuku.
Počet hodin
Právní úprava nestanoví podrobná pravidla pro organizaci pedagogické intervence; neurčuje minimální, ani maximální délku pedagogické intervence, nestaví závazné limity počtu žáků ve skupině atd. Škola přizpůsobuje parametry pedagogické intervence potřebám žáků. O poskytování pedagogické intervence je nutné informovat zákonné zástupce, aby bylo zajištěno jejich právo na informace o průběhu vzdělávání žáka podle § 21 školského zákona.
Novela vyhlášky nabývá účinnosti dne 1. ledna 2021. Bylo-li doporučení školského poradenského zařízení k poskytování podpůrného opatření pedagogická intervence vydáno přede dnem nabytí účinnosti novely vyhlášky (tedy do dne 31. prosince 2020), řídí se do 31. ledna 2021 poskytování tohoto podpůrného opatření a jeho normovaná finanční náročnost dosavadními právními předpisy. K tomuto datu bude doporučení podpůrného opatření pedagogická intervence ex lege ukončeno (k tomu viz dále). Fakticky se tedy právní režim realizace stávající pedagogické intervence změní s účinností od 1. února 2021.
Které předměty spadají do kategorie speciálně pedagogické péče?
Pod pojmem „speciálně pedagogická intervence“ se rozumí zajištění předmětů speciálně pedagogické péče pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními, které jsou zaměřeny na oblast logopedických obtíží, řečové výchovy, nácvik sociální komunikace, zrakové stimulace apod.
Jsou to tedy vyučovací předměty pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními, které jsou zaměřeny na oblast logopedických obtíží, řečové výchovy, nácvik sociální komunikace, zrakové stimulace apod. – tyto předměty ustanovuje škola ve školním vzdělávacím programu.
Vyhláška č. 27/2016 Sb. poskytuje následující výčet oblastí předmětů speciálně pedagogické péče:
- řečová výchova,
- rozvoj grafomotorických dovedností,
- rozvoj vizuálně percepčních dovedností,
- zdravotní tělesná výchova,
- nácvik sociální komunikace,
- zraková stimulace,
- bazální stimulace u žáků s mentálním postižením,
- práce s optickými pomůckami,
- logopedická péče,
- rozvíjení sluchového vnímání,
- odezírání, rozumění mluvené řeči a její produkci,
- prostorová orientace,
- český znakový jazyk,
- prostředky alternativní a augmentativní komunikace,
- samostatný pohyb zrakově postižených,
- práce s optickými pomůckami,
- Braillovo písmo,
- bazální stimulace u žáků s kombinovanými vadami,
- rozvoj zbytkového sluchového a zrakového vnímání,
- rozumění mluvené i psané řeči a její produkci.
- další oblasti případně vycházejí z konkrétních obtíží žáka.
Další informace a zdroje:
https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2021/01/Metodicky_pokyn_Pedagogicka_intervence.pdf
NÚV:
Nenechávejte si materiál jen pro sebe! |
|