Od 1. 1. 2020 platí novela, která upravuje pravidla pro poskytování některých podpůrných opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. V časopisu Průvodce společným vzděláváním se Mgr. Jana Mrázková soustředí na nejzásadnější změny a přináší praktické návody, jak si v praxi poradit.
Článek se věnuje 4 okruhům témat, která s novelou vyhlášky souvisejí v praxi primárně na běžných školách.
1. Podmíněná normovaná finanční náročnost (PNFN) u personálních podpor i pomůcek
Škola se nyní může sama rozhodnout, zda bude či nebude žádat o normovanou finanční náročnost pro jednoho konkrétního žáka. Pokud se jedná o menší částky do 500 korun, škola je hradí ze svých prostředků. V oblasti pomůcek vznikla nová kategorie, nese název "univerzální pomůcky" a rozumí se jimi takové pomůcky, které jsou využitelné pro žáky napříč různými typy postižení.
2. Ošemetné omezení nutnosti zpracovat IVP
Individuální vzdělávací plán se nově nemusí zpracovávat, pokud je v doporučení vše dostatečně popsáno. Na co si dát pozor při zpracovávání IVP se dočtete v článku.
3. Asistent pedagoga jako podpůrné opatření
Mezi změnami najdeme například to, že ve třídě mohou působit nejvíce tři pedagogičtí pracovníci. Další informace ohledně poskytování pedagogické intervence asistenty pedagoga najdete v článku níže.
4. Efektivní spolupráce se ŠPZ
Změny se týkají oblastí - maturitní zkoušky, vydávání doporučení a jeho platnosti, postupů u žáků s psychiatrickým onemocněním.
Celý článek z Průvodce společným vzděláváním:
Zdroj: časopis Průvodce společným vzděláváním, leden/2020
Nenechávejte si materiál jen pro sebe! |
|