Individuální vzdělávací (IVP) plán není vždy podpůrným opatřením (PO). Existují dva druhy IVP, první podle § 16 školského zákona a druhý podle § 18 školského zákona. IVP podle § 16 je podpůrným opatřenímIVP může žák dostat podle § 16 školského zákona, o kterém rozhodlo školské poradenské zařízení (ŠPZ) (nikdo jiny IVP neschvaluje). Jde o zákonný nárok bez požádání a povolení ředitele školy. Na IVP má dítě nárok podle rozhodnutí ŠPZ o PO, tj. bez rozhodnutí ředitele školy Více k IVP v (§ 3 odst. 1 vyhl. č. 27/2016 Sb.) IVP může žák dostat také podle § 18 školského zákona, v tomto případě ale nejde o podpůrné opatřeníO přidělení IVP rozhoduje v tomto případě ředitel školy.
Více v § 18 školského zákona ŠPZ se v tomto případě pouze vyjadřuje ke vhodnosti IVP pro dítě. Na IVP nemá dítě nárok, jde o rozhodnutí ředitele školy na žádost zákonného zástupce.
Důsledky nerozlišování dvou druhů IVPPokud škola neposkytne PO dítěti se SVP podle rozhodnutí ŠPZ a neumožní mu vzdělávání podle IVP, které bylo přiděleno jako podpůrné opatření právním nárokem, zasáhne škola do právního nároku dítěte z důvodu tvrzené zdvojené právní úpravy. Jedná tedy protiprávně.
Správná praxeAby se škola vyvarovala protiprávního jednání, je potřeba, aby poskytla IVP všem dětem, které mají rozhodnutí ŠPZ o přiznání IVP bez ohledu na příčinu speciální vzdělávací potřeby (potřeb). Škola by měla v praxi rozhodovat o IVP podle § 18 školského zákona jen pro děti „sportující“ a „umělecky činné“. V tomto případě platí, že ŠPZ se ke vhodnosti tohoto druhu IVP pro dítě vyjadřuje nezávazně. IVP ani jiná PO dítěte nevyžadují další ŠVP školy, ani další obor vzdělání.
|
Nenechávejte si materiál jen pro sebe! |
|