V posledních letech se v odborné literatuře, ale i v pedagogické a psychologické praxi stále více uplatňuje zajímavý přístup k chápání lidských schopností a myšlení. Jedná se o tzv. teorii rozmanitých inteligencí (multiple inteligences). Jejím autorem je americký výzkumník H. Gardner a přináší s sebou převratné důsledky pro výchovu dětí i jejich školní vzdělávání. Samotná inteligence je souborem mnoha schopností, které uplatňujeme při řešení situací každodenního života.
Jaké druhy inteligence ovlivňují náš potenciál a jak?
Gardner uvádí, že každý člověk má minimálně osm typů inteligencí (schopností). V níže uvedené tabulce (ze Školního podpůrného programu pro ZŠ Bohutín – viz Zdroje) najdete nejen jednotlivé typy, ale i podněty, jak je využít k efektivnímu vzdělávání se. Podívejme se na ně:
JAZYKOVÁ INTELIGENCE Jedinec s dobře rozvinutou jazykovou inteligencí má dobře rozvinuté jazykové dovednosti a má cit ke zvukům, významům a rytmu slov. |
|
Potřeby a záliby žáka |
Podněty k efektivnímu učení se |
|
Formuluj si myšlenky svým vlastním jazykem nebo způsobem!
|
MATEMATICKO-LOGICKÁ INTELIGENCE Jedinec s dobře rozvinutou matematicko-logickou inteligencí je schopen myslet koncepčně a abstraktně a je způsobilý rozlišovat logické nebo matematické závislosti. |
|
Potřeby a záliby žáka |
Podněty k efektivnímu učení se |
|
Udělej si přehled/seznam hlavních bodů vztahujících se k probrané látce v následující logické posloupnosti!
|
VIZUÁLNĚ-PROSTOROVÁ INTELIGENCE Jedinec s dobře rozvinutou vizuálně-prostorovou inteligencí je schopen myslet v představách a obrazech, představovat si přesně a abstraktně. |
|
Potřeby a záliby žáka |
Podněty k efektivnímu učení se |
|
Vytvoř pojmovou mapu!
|
TĚLESNĚ-POHYBOVÁ INTELIGENCE Jedinec s dobře rozvinutou tělesně-pohybovou inteligencí má schopnost řídit pohyb svého těla a zacházet zručně s předměty. |
|
Potřeby a záliby žáka |
Podněty k efektivnímu učení se |
|
Manipuluj s předmětem jiným způsobem nebo sestav model!
|
HUDEBNÍ INTELIGENCE Jedinec s dobře rozvinutou hudební inteligencí má schopnost produkovat a hodnotit rytmus, výšku a barvu zvuku. |
|
Potřeby a záliby žáka |
Podněty k efektivnímu učení se |
|
Napiš si píseň, slogan nebo rap, v nichž sumarizuješ, co jsi se naučil/a!
|
INTERPERSONÁLNÍ INTELIGENCE Jedinec s dobře rozvinutou interpersonální inteligencí je schopen rozpoznat a vhodně reagovat na nálady, motivace a touhy ostatních. |
|
Potřeby a záliby žáka |
Podněty k efektivnímu učení se |
|
Prodiskutuj, co jsi se naučil/a, s někým jiným!
|
INTRAPERSONÁLNÍ INTELIGENCE Jedinec s dobře rozvinutou intrapersonální inteligencí má schopnost být si vědom sám sebe a je naladěný na svá vnitřní cítění, hodnoty, názory a způsob myšlení. |
|
Potřeby a záliby žáka |
Podněty k efektivnímu učení se |
|
Přemýšlej, proč ti na předmětu učení záleží a polož si otázky tohoto typu!
|
PŘÍRODNÍ INTELIGENCE Jedinec s dobře rozvinutou přírodní inteligencí cítí silný vztah k přírodě a jedná v souladu s ní – má rozvinutou schopnost pozorovat, porozumět a třídit přírodní entity. |
|
Potřeby a záliby žáka |
Podněty k efektivnímu učení se |
|
Pozoruj, přemýšlej o jevech a charakteristických znacích, vytvoř a předveď svou sbírku, experimentuj!
|
Druhy myšlení v nás a nový pedagogický přístup
V ideálním případě si můžeme představit jedince, který má všechny typy inteligence rozvinuté rovnoměrně. Takový jedinec však ve skutečnosti neexistuje. Každý z nás má některé typy inteligence rozvinuty více, než typy jiné – každý jedinec má tedy individuální spektrum inteligencí.
V prostředí školy jsou zvýhodňováni žáci a studenti s vyrovnaným spektrem inteligencí a ti, kteří mají vysoký podíl jazykové a logicko-matematické inteligence. Ti také dosahují nejvyššího skóre v IQ testech. Žáci s výraznou převahou jedné složky inteligenčního spektra mívají (pokud to není jazyková nebo matematicko-logická inteligence) ve školách problémy (více Gardner, 1999).
Na základě Gardnerovy teorie byl vytvořen pedagogický přístup, který se osvědčil natolik, že jeho prvky byly začleněny do školství mnoha zemí světa (Gardner, 1993). České školství přejalo a přejímá celou řadu metod a přístupů, které z Gardnerovy teorie vycházejí (respektování učebních stylů, individualizace, portfoliové hodnocení, hledání nových cest spolupráce s rodinou aj.). Při každodenní práci se žáky je dobré přizpůsobit komunikaci tomu, jaký typ inteligence u každého z nich převládá a nabízet jim různé možnosti. Významně můžeme využívat těchto poznatků např. při skupinové práci, kooperativní výuce, při rozdělení rolí a rozložení sil v týmu (např. introvertovi nedáme pokyn – svolej spolužáky a rozdej jim úkoly apod.)
Příloha: Dotazník – Rozsah dimenzí inteligence
Přečtěte si také další článek o dělení inteligencí podle Gardnera.
Použité zdroje:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001.
GARDNER, H. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. GARDNER, H. Intelligence reframed: Multiple intelligence for the 21th century. New York: Basic Books, 1999.
GARDNER, H. 1993. Multiple Intelligences: The theory in Practise.
Školní podpůrný program pro Základní školu Bohutín zpracovaný týmem Centra podpory inkluzivního vzdělávání v Olomouci, 2012 (Bařinková Z., Marášková I.)
JANČAŘÍKOVÁ, K. 2009. Přírodovědná inteligence: Příspěvek k vyučování a hodnocení přírodovědných předmětů na prvním stupni základní školy v ČR. [online]. dostupný z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZUB/8851/PRIRODOVEDNA-INTELIGENCE-JEJI-DIAGNOSTIKA-A-PODPORA.html/
http://artemis.osu.cz:8080/artemis/uploaded/162_eL_a_styly_uceni.pdf
http://msuplavhaly.eu/wp-content/uploads/2018/09/priloha18-svp-gardnerova-teorie.pdf
Nenechávejte si materiál jen pro sebe! |